در حال بارگزاری...

جامع ترین راهنما در خصوص نحوه عملکرد جت پرینتر یا تاریخ زن

در مقالات قبل به معرفی دستگاه جت پرینتر پرداخته و مفصلا درباره کاربردهای آن صحبت کردیم. در این مقاله می خواهیم منحصرا به تشریح نحوه عملکرد جت پرینتر یا همان تاریخ زن بپردازیم.

معرفی انواع جت پرینتر یا تاریخ زن

برای درک بهتر از نحوه عملکرد جت پرینتر یا تاریخ زن بهتر است انواع آنها را بشناسید چرا که نحوه عملکرد آنها نیز متناسب با نوع شان متفاوت است.

  • تاریخ زن یا جت پرینتر دستی
  • تاریخ زن یا جت پرینتر نیمه اتومات
  • تاریخ زن یا جت پرینتر اتومات

نحوه عملکرد جت پرینتر دستی

نحوه کار دستگاه تاریخ زن دستی بسیار ساده است این دستگاه دارای یک باکس یا جعبه حروف است که به شما این امکان را میدهد تا بر اساس کلمات و اعداد مورد نیاز متن اصلی، حروف را روی قالب های جت پرینتر بچینید و سپس با قرار دادن محصول در مقابل چاپ گر؛ اهرم دستگاه را فشار دهید.

دستگاه جت پرینتر دستی با چاپ حروف روی ریبون، اطلاعات را روی بسته بندی محصول شما ثبت می‌کند. (ریبون نوار سیاه رنگی است که حروف روی آن چاپ می‌شود و یکی از ملزومات بسته بندی است که به طور عمده خریداری می‌شود.)

دستگاه تاریخ زن می تواند در زمانی کوتاه اطلاعات مشخص شده را بر روی سطوح مختلف چاپ کند. اما باید به این نکته هم توجه کرد که ثبت اطلاعات با تاریخ زن دستی تنها روی سطوح صاف قابل انجام است.

تاریخ زن دستی با توجه به مکانیزم عملکردش یکی از ساده ترین و در عین حال الزامی ترین ملزومات خطوط بسته بندی کارخانه ها به حساب می آید.

توجه: نکته مهم

با جت پرینتر دستی نمیتوان لوگو و بارکد روی محصول چاپ کرد. همچنین جت پرینتر دستی، حداکثر در 3 سطر می‌تواند اطلاعات محصول را چاپ کند.

چگونه با جت پرینتر دستی کار کنیم؟

میتوان به سادگی آنها را در دست گرفت و با کشیدن هد آنها بر روی محصول عملیات پرینت بر روی محصول را اجرا نمود. این دسته از چاپگرهای دستی، از امکانات کمتر، قابلیت چاپ با تیراژ بسیار پائین تر (حداکثر تا حدود ۱۰۰۰ پرینت در روز) و در نتیجه قیمت کمتر نسبت به انواع صنعتی خود برخوردارند.

نحوه عملکرد جت پرینتر دستی نیمه اتوماتیک

نحوه کار دستگاه جت پرینتر نیمه اتوماتیک شبیه به تاریخ زن دستی است. اما یک تفاوت اساسیمیان دو مدل وجود دارد و آن هم، اهرم موجود در جت پرینتر نیمه اتوماتیک است که با یک پدال الکتریکی تعویض شده است. در نتیجه کاربر دستگاه  فقط با فشار پای خود دستور چاپ را به جت پرینتر می دهد و دستگاه به شکل اتوماتیک و بدون نیاز به فشار دست کار چاپ را انجام می دهد.

نکته قابل توجه در جت پرینتر نیمه اتومات این است که میزان تولید و سرعت عمل در آن بسیار بیشتر از جت پرینتر دستی است.

نحوه عملکرد جت پرینتر دستی اتوماتیک

نحوه کار دستگاه جت پرینتر اتوماتیک بسیار راحت تر و حرفه ای تر از تاریخ زن های دستی و نیمه اتوماتیک است. جت پرینتر های اتوماتیک در اشکال مختلفی از جمله ، دستگاه جت پرینتر غلطکی و یا تاریخ زن رومیزی در خطوط تولید محصول نصب می شوند و محصول با استفاده از نوار نقاله به مقابل دستگاه چاپ برده می شوند. اطلاعات چاپی از قبل به دستگاه تاریخ زن وارد شده و با قرار گرفتن محصول در مقابل دستگاه عمل چاپ با سرعت بالایی انجام می شود.

دستگاه جت پرینتر اتوماتیک در کارخانه های صنعتی و بسته بندی و بیشتر به عنوان تاریخ زن مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.