در حال بارگزاری...

بررسی همه جانبه انواع جت پرینتر از نظر تکنولوژی چاپ

اگر به عنوان یکی از صاحب نظران صنعت چاپ در جستجوی مکانیزم پروسه چاپ در انواع جت پرینتر هستید و یا قصد دارید در باره انواع جت پرینتر از نظر تکنولوژی چاپ تحقیق کنید، می توانیم این مژده را به شما بدهیم که در این مطلب به صورت کاملا تخصصی و فنی پاسخ چون و چراهای ذهن خود را خواهید یافت. با ما در وبلاگ تخصصی دیاکو آسیا همراه باشید.

انواع جت پرینتر و بررسی مکانیزم پروسه چاپ در آنها

متخصصین صنعت تولید و عرضه جت پرینتر ،این دستگاه کاربردی را از حیث مکانیزم چاپ به 5 دسته اصلی تقسیم کرده اند و متناسب با ویژگی های منحصر به فرد هردسته آنها را برای کاربرد های ویژه خود روانه بازار کرده اند. این 5 دسته به شرح زیر است:

  • جت پرینتر های نوع laser
  • جت پرینتر های نوع TTO
  • جت پرینتر های نوع TIJ
  • جت پرینتر های نوع CIJ
  • جت پرینترهای Piezo

در ادامه این مطلب به توضیح هر کدام از دسته های نام برده می پردازیم.

جت پرینتر های نوع laser

laser مخفف عبارت Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation و به معنای انتشار نور تقویت شده با تحریک تشعشعات نور است.

به زبانی ساده تکنولوژی چاپ لیزر در این نوع جت پرینتر به این گونه است که پرتوهای نور توسط تحریک ماده جاری با انرژی برق ایجاد میشوند. ذرات نور در یک دسته و هم راستای هم قرار میگیرند و بنابراین نور لیزر شکل میگیرد. به منظور درک بهتر شما کاربران عزیز تصویر زیر را آماده کرده ایم.

مکانیزم چاپ لیزری در جت پرینتر

جت پرینتر لیزری از سه بخش مهم تشکیل شده است:

  1. منبع تغذیه خارجی : پمپ، منبع انرژی خارجی را به لیزر هدایت میکند.
  2. سورس فعال لیزر : سورس لیزر در داخل دستگاه قرار دارد و بسته به طراحی ، سورس میتواند متشکل از گاز باشد (لیزر CO2)، از جسم کریستالی (لیزرهای YAG) یا از فیبرهای شیشه ای (لیزر فایبر) باشد. وقتی سورس لیزر توسط پمپ تغذیه میشود، سورس (تیوب) انرژی را بصورت تابش منتشر میکند.
  3. تشدید کننده : سورس لیزر بین دو آینه قرار داده شده است که این ساختار تشدید کننده (تقویت کننده) است. یکی از این آینه ها یک طرفه است و دیگری دو طرفه. تابش های سورس لیزر در تشدید کننده تقویت میشود.

نکات تکمیلی جت پرینتر laser

در این بخش و به منظور ارائه نکات تکمیلی در خصوص جت پرینتر laser  می توان چنین گفت: تکنولوژی چاپ در جت پرینتر لیزری با سایر جت پرینتر ها بسیار متفاوت است. این نوع جت پرینتر از سرعت بالایی برخوردار است و اگر محل نصب آن مناسب باشد، عمل چاپ را با کیفیت خوبی انجام می دهد.به علت هزینه اولیه بالایی که این نوع چاپگرها نسبت به سایر چاپگرها دارند و همچنین به دلیل مناسب نبودن برای سطوح مختلف، این جت پرینتر برای همه صنایع گزینه خوبی نمی باشد. اما برای کارخانه هایی که  سرعت تولید آنها بالااست ،این جت پرینتر حرفه ای بسیار مناسب است و در بلند مدت بازگشت سرمایه خوبی دارد.

جت پرینتر های نوع TTO

جت پرینتر های نوع TTO به جت پرینتر های ریبونی یا حرارتی نیز معروف هستند. در تکنولوژی چاپ  این دسته از جت پرینتر ماده چاپی بر اثر حرارت روی ریبون ذوب می شود و سپس روی سطح مورد نظر (کاغذ یا سلفون) می چسبد.

مکانیزم  چاپ در این تکنولوژی بدین صورت است که :

  • نقاطی که در هر لحظه باید داغ شوند آدرس دهی میشوند
  • آن نقاط تا دمای مورد نظر داغ می شوند.
  • اجزای داغ شده هد سریعا جوهر روی ریبون را در مقابل سطح چاپ ذوب میکند و با فشار ثابتی که ریبون را به سطح فشار میدهد ترکیب میشود.
  • در نتیجه جوهر بروی سطح منتقل میشود و چاپ اتفاق می افتد.
  • مکانیزم چاپ tto در جت پرینتر

نکات تکمیلی جت پرینتر TTO

این تکنولوژی برای چاپ بر روی برچسب و مواردی که ماندگاری چاپ از اهمیت زیادی برخوردار است کاربرد فراوانی دارد.اگر چاپ با سرعت و کیفیت روی بسته بندی انعطاف پذیر مدنظر باشد، به احتمال فراوان جت پرینترهای حرارتی TTO اولین انتخاب خواهد بود. این تکنولوژی به طور خاص جهت چاپ روی بسته بندی های منعطف تولید شده است، اما سایر دستگاه ها کاربردهای متعددی دارند.

جت پرینتر های نوع CIJ

به جرعت می توان گفت پرفروشترین جت پرینترها در بین صنعتگران جت پرینترهای نوع CIJ هستند.

مکانیزم چاپ در جت پرینتر های نوع CIJ به شرح زیر است:

  • ابتدا جوهر با استفاده از پمپ به حرکت در می آید ،سپس نازل خط جوهر را میسازد.
  • در مرحله بعد، تولید کننده قطره (drop generator) آن را به قطره تبدیل مکند
  • سپس توسط صفحات شارژ (charge plate) باردار می شود و از مقابل صفحه هدایت کننده (deflection plate)  میگذرد و از طریق گاتر دوباره به مخزن برمیگردد.
  • مکانیزم چاپ cij در جت پرینتر

نکات تکمیلی جت پرینتر CIJ

جت پرینترهایی که از این تکنولوژی استفاده می کنند دارای سرعت بالایی هستند به همین علت در حجم کار بالا انتخاب مناسبی هستند. این چاپگرها یکی از متداول ترین دستگاه های  بازار هستند که به دلیل همه کاره بودن از محبوبیت خاصی برخوردار هستند. لازم به ذکر است که این تکنولوژی دارای محدودیت در تعداد سطر است و هزینه تمام شده چاپ پایینی دارد. کدزنی را هم بدون تماس انجام میدهد.

 

 جت پرینتر های نوع TIJ

جت پرینتر های نوع TIJ  جت پرینتر هایی کارتریجی هستند و از کارتریج شرکت HP استفاده می کنند. قیمت آنها بسیار مناسب بوده و استفاده از آنها در میان صنعتگران بسیار رایج است.

جت پرینتر کارتریجی  نوع TIJ ساختاری ساده دارد و این یک مزیت بزرگ محسوب می شود آن هنگام که در صورت خرابی، زمان زیادی برای رفع عیب و توقف خط نیاز ندارد.

نکته مهم در جت پرینتر های نوع  TIJ : هنگامی که اقدام به تعویض کارتریج این دستگاه می کنید، هد چاپگر هم عوض می شود که این عمل باعث تازه و سالم بودن همیشگی هد می شود و در نتیجه امکان خرابی هد و توقف خط بسیار کم می شود.

جت پرینترهای Piezo

آخرین دسته از جت پرینتر ها در مقاله ” انواع جت پرینتر از نظر تکنولوژی چاپ” که در اینن بخش قصد معرفی آن را داریم جت پرینترهای Piezo نام دارند. از آن جهت به آنها Piezo گفته می شود که در ساختار نازل آنها از مواد پیزوالکتریک استفاده شده است.

مکانیزم چاپ پیزو در جت پرینتر

مکانیزم عمل هر نازل به این صورت است که:

  • جوهر در پشت نازلها قرار میگیرد
  • ولتاژ به قطعه پیزوالکتریک داده میشود
  • پیزو الکتریک تغییر شکل میدهد و فشاری به جوهر وارد میکند
  • فشار باعث بیرون پریدن قطره ای جوهر میشود.

این تکنولوژی از جوهرهایی با زمان خشک شدن متوسط استفاده میکند و همین دلیل ، انجام چاپ روی محصولات غیر جاذب را سخت میکند.

جت پرینترهای پیزو رزولوشن چاپ بالایی دارند و از دیگر مزیت های آن میتوان به قیمت پایین و متوسط آن اشاره کرد.

امیدواریم توانسته باشیم آنطور که موجب رفع نیاز کاربران وب سایت دیاکو آسیا باشد به توضیح انواع جت پرینتر از نظر تکنولوژی چاپ پرداخته باشیم.

 

دیاگو آسیا پیش رو در ارائه خدمات جت پرینتر و چاپگرهای صنعتی به سراسر کشور